Přeskočit na obsah

Zpátky do lavic! Testujeme děti ve školách

Ein Mädchen in Schuluniform steht mit einigen Metern Entfernung vor einer Frau in einem orangenen T-Shirt, die eine Sehprobentafel hochhält und die Sehkraft des Mädchens prüft. Hinter dem Mädchen steht eine Menge an Kindern, die beide beobachten.
Schuluntersuchung Uganda 2019 © Gregor Kuntscher

Po roce opakovaně uzavíraných škol začal letos na podzim nový školní rok. A spolu s ním i pravidelné zdravotní prohlídky – důležitý nástroj, jak u dětí v rozvojových zemích odhalit potíže se zrakem. K lékaři to totiž bývá daleko nebo si jej rodina nemůže dovolit zaplatit.

Bez pravidelných očních vyšetření se špatné vidění u dětí mnohdy vůbec neodhalí. Dítě se zhoršuje ve škole, zatímco učitel se může domnívat, že se nudí nebo je jen líné či dokonce hloupé.

Své by o tom mohl vyprávět 15letý Justine Basilica z Ugandy, který viděl špatně už od narození. Ve školce proto dostal brýle, jenže je brzy rozbil. Jeho rodina neměla peníze na nový pár. 

Chlapec tak nastoupil do školy s refrakční vadou očí. Kvůli špatnému zraku nezvládal perfektně sledovat výuku a učitelé mu hrozili, že nebude moc pokračovat ve studiu. Ze školy proto málem odešel.

V tu dobu se v okolí pohyboval tým Světla pro svět a chlapce poslal na oftalmologické vyšetření do nemocnice v Entebbe, které rodina nemusela platit. Tam zjistili, že Justine potřebuje nejen brýle, ale také ruční teleskop, který dokáže písmena zvětšit natolik, že chlapec přečte i poznámky na školní tabuli.

Nekorigované refrakční vady:

  • 161 milionů lidí špatně vidí na dálku.
  • 510 milionů lidí špatně vidí na blízko.

Díky novým pomůckám mohl Justine zůstat ve škole a dál studuje. Do třídy sice chodí s mladšími spolužáky, než je on sám, ale to mu nijak zvlášť nevadí. Je šťastný, že může každé ráno zasednout na své místo ve školní lavici.

Justine dostal od Světla pro svět brýle a speciální dalekohled, aby mohl lépe číst. (c) Světlo pro svět/Gregor Kuntscher

Vyloučeny ze vzdělávání

Děti s postižením v rozvojových zemích jsou často vyloučeny nejen ze vzdělávání, ale i celkově ze společnosti. Na vinně jsou bariéry nejen fyzické, ale také komunikační, systémové a ideologické.

  • 9 z 10 dětí s postižením nechodí do školy. Okolo 80 procent dětí s postižením žije v rozvojových zemích. 
  • V roce 2018 nechodilo do školy odhadem 258 milionů dětí na celém světě. 

Světlo pro svět v roce 2020 pomohlo zajistit přístup ke vzdělání 10 253 dětem s postižením. V době omezeného pohybu (tzv. lockdownů) jsme například v Burkině Faso pomohli zařídit vyučovací hodiny ve znakovém jazyce prostřednictvím televize.

Článek vyšel také v příloze Katolického týdeníku číslo 43/2021 z 19. října 2021.